Tuesday, October 19, 2010

Sejarah Bangsa Yahudi dan Zionisme

Israel telah berundur dari Gaza dan mengaku telah memenangi pertempuran tersebut. Gaza menjadi “padang jarak padang tekukur” setelah ia dilanyak sepuas-puasnya oleh golongan yang tidak berhati perut itu. Memang menjadi hasrat Israel untuk menawan seluruh Palestin dan kawasan sekitar bagi mewujudkan empayar Israel Raya.

Apabila memperkatakan tentang Israel atau Yahudi, maka kita tidak dapat mengelak daripada membincangkan juga tentang Zionisme. Zionisme merupakan suatu fahaman yang dibawa oleh Yahudi. Ia berasal dari ungkapan Taurat ‘Zion’ atau ‘Sion’ yang bermaksud kota atau batu, iaitu nama bagi sebuah bukit yang terletak di barat daya Baitulmaqdis. Menurut catatan Bible, Nabi Sulaiman telah membina sebuah tempat ibadah yang agung di atas gunung Zion yang dikenali sebagai Haikal Sulaiman. Menurut Kamus Dewan, istilah Zionis ialah pengikut atau penyokong kuat Zionisme. Zionisme telah muncul bersama-sama dengan agama Yahudi (Judaisme). Kita juga tidak akan mengetahui sejarah Zionisme tanpa meneliti asal-usul Yahudi terlebih dahulu.

Bangsa Yahudi berasal daripada keturunan Nabi Allah Ibrahim a.s. Ibrahim pula berasal daripada rumpun bangsa Semitik (Samiyyah) iaitu keturunan Sam bin Nuh. Beliau lahir dan menetap di Ur, sebuah Bandar di Babylon yang terletak di Lembah Mesopotamia (Selatan Iraq) iaitu antara Sungai Furat (Euphrates) dengan Sungai Dajlah (Tigris). Kemudian beliau berhijrah ke Palestin (Kana’an) untuk berdakwah di jalan Allah swt. Apabila Palestin ditimpa bencana kemarau dan kebuluran, beliau berpindah pula ke Mesir. Tetapi setelah beberapa ketika, beliau dan isterinya Sarah kembali semula ke Palestin sementara Siti Hajar, isteri keduanya dan puteranya Ismail ditinggalkan di Mekah sekitar tahun 2000 SM. Daripada keturunan inilah lahirnya Nabi Muhammad s.a.w.

Keturunan Ibrahim dan Sarah terus menetap dengan amannya di Palestin hingga ke zaman cucu mereka Nabi Ya’qub bin Nabi Ishaq a.s. yang digelar oleh Allah s.w.t sebagai Israel (hamba Allah yang taat). Berikutnya anak Nabi Ya’qub dikenali sebagai Bani Israel ataupun Yahudi (istilah yang berasal daripada ‘Yahuza’, nama salah seorang daripada putera Ya’qub sendiri). Walau bagaimanapun, nama Yahudi bagi bangsa itu hanya terkenal selepas berpecahnya kerajaan Nabi Sulaiman a.s. kepada dua bahagian, iaitu Kerajaan Israel yang berpusat di Judah (Selatan Palestin) dan Kerajaan Asbat Yahuza yang tertegak di Samaria (Utara Palestin). Episod ini berlaku sekitar 920 SM.

Dalam pada itu, agama Islam yang diajar oleh Nabi Ibrahim a.s dan para rasul yang terdahulu telah diselewengkan oleh para rahib Yahudi sehingga kerosakan moral, kekacauan dan kelemahan menimpa kedua-dua kerajaan tersebut. Dalam suasana yang demikianlah, Nebuchadnezzar, Raja kaum Kaldia dari Babylon telah memusnahkan Jerussalem dan membawa sekurang-kurangnya 50,000 orang Yahudi sebagai tawanan ke Babylon. Kemudian pada abad Pertama Masihi, tentera Rom yang diketuai oleh Maharaja Titus pula menyerang Judah sehingga hancur. Selepas kehancuran Judah, bangsa Yahudi mula bertebaran di seluruh dunia mencari perlindungan. Biasanya, mereka akan masuk ke negara-negara yang memiliki kerajaan yang hebat seperti kerajaan Firaun di Mesir, khilafah Uthmaniyah di Turki dan sebagainya.

Semasa dalam buangan (diaspora), orang-orang Yahudi diasuh untuk terus memelihara perasaan keterikatan dengan tanah kelahiran mereka. Bangsa Yahudi mulai melahirkan rasa rindu yang amat mendalam terhadap ‘Zion’ atau ‘Sion’. Ia juga merupakan benteng pertahanan kerajaan Daud a.s. Lantaran itu, bukit itu menjadi masyhur sebagai tempat suci bagi bangsa Yahudi. Malah mereka percaya bahawa Tuhan mereka Jehovah (Yahweh) ada di sana. Tetapi pergerakan yang asalnya berunsur agama dan kerohanian itu kemudiannya bertukar menjadi suatu ideologi yang menimbulkan pula kesedaran nasional.

Namun, di mana sahaja mereka berkampung, bangsa Yahudi tetap memelihara cara hidup mereka dengan mengamalkan segala ritus (upacara ibadat) dan sifat kemegahan bangsa. Mereka sentiasa dikhutbahkan dengan kerinduan dan impian terhadap Zion. Anak-anak mereka dididik untuk membaca teks-teks Taurat dan berdoa dengan mengadap Jerussalem dan menyanyi berulang-ulang kali tentang kerinduan mereka itu.

Istilah Zionisme hari ini bukanlah satu aliran pemikiran yang baru. Ia merujuk kepada gerakan Yahudi moden yang bertujuan untuk mendirikan sebuah negara Yahudi di Palestin yang sah. Gerakan ini buat pertama kalinya diformulasikan dalam satu persidangan Yahudi Sedunia di Basle, Switzerland pada 29-31 Ogos 1897. Cita-cita Zionis untuk membina negara Yahudi ini adalah berasaskan kepada prinsip asas dalam agama Yahudi iaitu “bumi yang dijanjikan Tuhan selama-lamanya untuk bangsa Yahudi”. Menurut Zionis, gerakan ke arah prinsip asas ini telah dilakukan semenjak kemusnahan Jerusalem oleh Nebudchadnezzar, maharaja kerajaan Babylon.

Menurut Roger Garaudy, gerakan Zionisme berlaku dalam dua tahap iaitu Zionisme sebagai sebuah gerakan keagamaan dan Zionisme sebagai sebuah gerakan politik.

a. Zionisme Sebagai Gerakan Keagamaan

Gerakan Zionisme sebagai sebuah gerakan keagamaan berkait langsung dengan konsep Messiah dalam agama mereka. Konsep Messiah atau dalam teori Eskatologi (teori akhir sejarah - Akhirat) disebut Messianisme. Fahaman Messiah menurut ajaran Yahudi ialah akan datang seorang penyelamat pada akhir zaman dari keturunan Daud. Dia akan memerintah bumi ini dengan penuh keadilan, dia adalah raja dan juga pendeta, dia akan menyatu dan menyelamatkan bangsa Yahudi. Dia akan memusnahkan orang-orang yang zalim dan menghancurkan kekuasaan pemerintahan gentile/anak lembu atau goyem (kafir). Dan kerajaan itu akan berpusat di Palestin yang akan dikenali sebagai kerajaan Tuhan “Kingdom of God”. Menurut Muhammad al-Ghazali (2003), sokongan pemimpin Amerika hari ini seperti Reagen, Carter, Bush dan lain-lain terhadap kewujudan Israel Raya hari ini adalah juga kerana kepercayaan terhadap Doktrin Messiah. Orang-orang Kristian menunggu-nunggu kemunculan Isa b. Maryam selepas mengumpul seluruh orang Yahudi di Palestin dan menjadikan mereka penganut Kristian.

Namun demikian pemahaman tentang bagaimana cara kedatangan Messiah tersebut adalah berbeza pentafsirannya menurut berbagai mazhab dalam agama Yahudi. Yahudi Ortodoks umpamanya menolak kerajaan rejim Zionis pada hari ini. Menurut Yahudi Ortodoks, kerajaan yang dicita-citakan itu akan muncul sebagai mukjizat dari Tuhan dan bukan atas usaha atau perjuangan mereka. Begitu juga dengan sebuah organisasi Yahudi di luar Israel bernama ‘Naturei Karta’. Pertubuhan ini terkenal sebagai anti Israel dan anti Zionis. Mereka menolak tindakan Zionis yang menurut mereka akan mengundang kemurkaan Tuhan kepada mereka. Menurut organisasi ini, kepulangan kaum Yahudi ke Palestin hanya akan dilakukan melalui Messiah yang akan muncul di akhir zaman. Messiah tersebut akan bertolak ke Palestin dengan kasih sayang dan jauh dari keganasan.

Zionisme sebagai pergerakan agama sebenarnya tidak memberi masalah kepada umat manusia lain, kerana Jerussalem adalah merupakan tempat yang diiktiraf sebagai tempat suci kepada Yahudi, Kristian dan Islam. Kerana itulah apabila ia dibuka kembali oleh Salahuddin al-Ayyubi pada tahun 1187M, tindakan pertama yang dilakukan adalah membuka kembali tempat tersebut untuk orang Yahudi dan semua orang Nasrani, sedangkan sebelumnya anggota pasukan Perang Salib (Kristian) mengusir orang-orang Yahudi, Kristian Ortodoks dan Muslim. Zionisme sebagai gerakan politik ini bolehlah diistilahkan sebagai pasukan Perang Salib Yahudi.

b. Zionisme Sebagai Gerakan Politik

Zionisme sebagai sebuah gerakan politik dimulai dengan Theodore Herzl (1860-1904), yang telah menyusun Doktrin Zionisme semenjak tahun 1882. Pada tahun 1896, ia menyusun doktrin tersebut secara sistematik di dalam bukunya Der Judenstaat bererti ‘Negara Yahudi’. Pada mulanya, Herzl hanya merupakan seorang penyokong idea assimilisasi kaum Yahudi ke dalam masyarakat Eropah. Tetapi beberapa siri Pogrom (pembunuhan beramai-ramai ke atas bangsa Yahudi) antara 1892-1894 di Rusia, telah menyebabkan beliau menukar fikiran tentang assimilasi. Peristiwa Dreyfus – peristiwa di mana seorang kapten tentera Perancis berbangsa Yahudi telah dihukum bunuh atas tuduhan menderhaka - pada tahun 1894 telah mengejutkan Herzl dan menyedarkannya tentang beberapa perkara mengenai bangsanya iaitu;

i. Orang-orang Yahudi, di manapun mereka berada di permukaan bumi ini akan tetap saja merupakan sebuah bangsa yang tunggal (tidak boleh diassimilasi dengan bangsa lain).

ii. Mereka selamanya dan di mana saja selalu menjadi korban pengejaran.

iii. Mereka sama sekali tidak dapat diasimilasikan oleh negara-negara di mana mereka telah bertempat tinggal sekian lama (sangkaan yang sama dengan orang-orang anti- Semitik dan orang-orang Racis seperti Hitler).

Zionisme moden hari ini hanya menggunakan agama untuk kepentingan politik. Cita-cita mereka untuk mendirikan Palestin sebagai Negara Yahudi bukan untuk mendirikan kerajaan Tuhan tetapi lebih kepada tujuan imperialisme dan kolonialisme. Theodore Herzl, bapa Zionisme sebagai gerakan politik adalah seorang Atheis dan hanya mengunakan Injil sejauh mana Injil tersebut dapat membenarkan politik kekuasaannya. Persekongkolan Zionisme dan Barat dalam mendirikan Negara Yahudi di Palestin adalah adalah diibaratkan ‘tidur sebantal tapi mimpi yang berbeza’ . Masing-masing mempunyai kepentingan dan agenda yang tersendiri. Bagi pihak Barat khususnya British pada waktu itu, sokongan mereka adalah kerana beberapa tujuan iaitu:

i. Ingin menuntut bela atas kekalahan dalam Perang Salib yang pernah berlangsung hampir 200 tahun (1096-1293). Buktinya ialah apabila Jeneral Earl Allenby, pemimpin tertinggi British di Asia Barat yang berpengkalan di Mesir memasuki Jerusalem pada 11 Disember 1917, dia berjalan tanpa topi dan berkaki ayam bersama tenteranya sambil berkata dengan megah “Oh Tuhan, Oh Kristus, Perang Salib telah tamat dengan rahmatmu”. Pegawai British yang lain pula berkata: “Pada hari ini, Perang Salib terakhir telah tamat”.

ii. British ingin membolot sumber-sumber minyak di Asia Barat. Selain dari itu untuk mempertahankan Terusan Suez dan kawasan timur Mediteranean yang terikat dengan kepentingan-kepentingan penjajahan. Para pakar British juga berpendapat bahawa penubuhan sebuah tanah air kebangsaan Yahudi akan membantu memperkukuhkan kedudukan mereka sendiri di bumi yang dihuni oleh orang Islam.

iii. Ingin membebaskan bumi Eropah dari orang Yahudi yang telah menjadi beban ekonomi, perdagangan, politik serta ideologi. Sir Arthur Belfour, yang telah berjanji mendirikan tanah air bagi bangsa Yahudi melalui Deklarasi Belfour adalah juga anti-Yahudi.

Bagi pihak Zionis pula, dengan berdirinya pusat pemerintahan Yahudi di Palestin akan dapat merealisasikan cita-cita untuk menguasai dunia dalam pelbagai aspek. Menurut Dr. Nahem Golman, bangsa Yahudi telah memilih Palestin bukan kerana hasil minyaknya yang melebihi dari apa yang ada di Amerika, tetapi kerana berpegang kepada Taurat dan Palestin adalah titik pusat yang paling penting bagi kekuatan dunia serta merupakan pusat yang strategik untuk ketenteraan yang boleh dijadikan tonggak untuk menguasai dunia.

Apabila Herzl meninggal dunia pada 1904, perjuangan beliau disambung pula oleh Dr. Chaim Weizmann, seorang pensyarah dalam bidang Biochemistry di Universiti Manchester. Hasil pergaulannya dengan menteri Kerajaan British, akhirnya beliau dilantik sebagai Pengarah bagi Makmal Tentera Laut Britain (1916-1919). Kebolehannya mencipta synthetic acetone, bahan untuk membuat bahan letupan, meningkatkan minat kerajaan Britain untuk membantunya dalam pembentukan sebuah Negara Yahudi. Sebagai membalas jasanya membantu pihak Bersekutu dalam Perang Dunia Kedua, Kerajaan British telah mengisytiharkan Deklarasi Balfour pada 2 November 1917 yang menyatakan sokongan terbuka Britain terhadap rancangan mendirikan kediaman Yahudi di Palestin.

Sumber Pemikiran Zionis

Pemikiran Zionis adalah bersandarkan kepada pemikiran agama golongan Farisi. Sains Chaldean (teknologi Babylon) yang dipelajari oleh pendeta-pendeta Yahudi semasa penaklukan Babylon telah melahirkan golongan Farisi yang namanya muncul dalam kitab suci dan penulisan-penulisan ahli sejarah Yahudi selepas penaklukan tersebut (606 SM).

Semenjak itulah bermulanya Kabbalah[1] atau tradisi Farisi.[2] Untuk sekelian lamanya ajaran mereka hanya disebarkan secara lisan tetapi kemudiannya telah menulis Telmud dan akhirnya menulis sebuah lagi buku yang dipanggil Sepher Ha Zohar.[3] Kitab Telmud dianggap lebih penting oleh Rabi atau Ulamak Yahudi daripada kitab Taurat.[4] Taurat diselewengkan oleh sebilangan pendita Yahudi lalu terhasillah Telmud – kitab ciptaan pendita Yahudi yang ditulis selepas Maharaja Rom, Taithas memusnahkan Haikal (tempat ibadat Yahudi) di Baitulmuqaddis, Palestin pada 70SM. Telmud menjadi ‘kitab suci’ dan ensiklopedia ketuhanan Yahudi yang agung mengantikan Taurat.[5]

Pemikiran-pemikiran Zionis

Antara pemikiran-pemikiran Zionis ialah:

i. Semua orang Yahudi di dunia adalah anggota keluarga Bani Israel. Kata Louis D. Brandeis sebagaimana yang dipetik oleh Henry Ford dalam bukunya ‘The International Jews’: “Let us recognize that we Jews are a distinct nationality of which every Jew, whatever his country, his nation or shade of belief, is necessarily a member”.[6] Sejumlah pemimpin Zionis adalah atheis. Agama Yahudi menurut mereka hanyalah sebagai batu loncatan untuk merealisasikan cita-cita politik dan ekonomi.[7]

ii. Bangsa Yahudi adalah bangsa istimewa yang harus menjadi tuan yang berkuasa. Manakala bangsa-bangsa lain adalah hamba kepada mereka. Mereka menyatakan bahawa Allah telah mempersiapkan bangsa mereka dengan karekteristik dan keistimewaan yang tidak ada pada bangsa lain dengan tujuan untuk memerintah dunia. Dalam Perjanjian Lama menyatakan: “Kerana kamu adalah suatu golongan suci di sisi Tuhanmu. Tuhanmu telah memilih kamu menjadi manusia yang istimewa di sisinya, lebih mulia dari semua manusia di muka bumi ini” – (Deuteronomy vii: 6). Telmud mentafsirkan ayat tersebut dengan “Kamu adalah manusia, tetapi bangsa-bangsa lain bukanlah manusia tapi haiwan”. [8] Dalam Midrasah Talpioth menyatakan; Tuhan mencipta goyem[9] dalam bentuk manusia untuk kebahagiaan Israel. Tetapi “Akum” (Orang Kristian) telah dicipta untuk berkhidmat bagi Yahudi siang dan malam. (Pranaitis, 1985: 50)[10]

iii. Untuk menguasai dunia, mereka hendaklah mendirikan sebuah pemerintahan di bumi yang dijanjikan iaitu yang terbentang dari sungai Nil sampai Eufrat atau dikenali dengan Eret Yizrael. Dengan berdirinya negara Israel ini bererti berakhirnya enam buah negara Arab yang berada di laluan Israel di antara sungai Nil dan Furat iaitu Mesir, Iraq, Arab Saudi, Jordan, Syria, Lubnan dan tentunya seluruh Palestin.[11]

iv. Dalam Telmud dinyatakan bahwa bangsa Yahudi wajib tinggal di Palestin. Kewajipan ini mengatasi segala kewajipan-kewajipan yang lain. Dinyatakan dalam Book of Yoshua 33/24 “Golongan yang mendiaminya yakni Palestin akan diampun segala dosanya”. Ben Gurion, Perdana Menteri Pertama rejim Zionis Israel menyatakan: “Sesiapa yang hidup di tanah Israel adalah para mukmin. Mereka yang tinggal di luar darinya adalah tidak bertuhan!”[12]

Isu Perpaduan Dunia Islam

Perpaduan merupakan sesuatu yang sangat ditekankan dalam Islam. Pembangunan dan kemajuan umat Islam hanya dapat diwujudkan melalui perpaduan. Perpecahan hanya akan membawa kepada kemunduran dan kelemahan. Allah s.w.t. mengingatkan orang Islam supaya kembali bersatu-padu apabila mereka berpecah tetapi penyatuan itu mempunyai syaratnya iaitu mestilah didasarkan kepada Allah s.w.t. dan RasulNya sebagaimana firman Allah s.w.t. (Dan jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara maka kembalilah kepada Allah s.w.t. dan RasulNya sekiranya kamu beriman dengan Allah s.w.t. dan hari akhirat.)

Walaupun Dunia Islam sudah bebas daripada belenggu penjajahan selepas Perang Dunia Kedua, namun umat Islam masih belum bersatu padu dan maju. Akibatnya belum lahir suatu blok kuasa Islam yang disegani dan bermaruah.

Malik Bin Nabi membuat kajian budaya ke atas masyaakat bangsa Arab. Beliau mendapati kelemahan ketara umat Islam dalam mencapai kemajuan bukan dari sudut prasarana tetapi disebabkan sikap negatif, tidak produktif dan tidak praktikal. Ini dapat dilihat daripada kenyataan Abu A’la al-Maududi:

“Yang paling ditakuti Zionis, imperialis dan kuasa-kuasa besar ialah perpaduan umat Islam. Sekiranya 1.3 bilion umat Islam merapatkan persaudaraan mereka, maka berakhirlah kekuatan musuh dan penindasan ke atas negara Islam. Pihak Zionis tahu bahawa apabila umat Islam bersatu akan berakhirlah Israel.”



[1] Perkataan Kabbalah bermaksud ‘tradisi lisan’. Ensiklopedia dan kamus mendefinisikan Kabbalah sebagai cabang mistik (Tasawwuf) yang terdapat dalam agama Yahudi. Kabbalah mentafsirkan makna yang tersembunyi dalam Taurat dan kitab-kitab agama Yahudi. Namun demikian Harun Yahya dalam bukunya Global Freemasonry menyatakan bahwa hasil kajiannya beliau mendapati bahwa Kabbalah adalah satu sistem yang berasal dari pemujaan pangan Mesir Purba. Ajaran Kabbalah tersebut telah wujud sebelum Taurat dan tersebar secara meluas selepas Taurat diturunkan. Lihat Harun Yahya (2003), Global Freemasonry, Istanbul: Global Publishing, h. 23.

[2] Di dalam Kabbalah terdapat ajaran-ajaran yang bercorak misteri dan mengandungi pemujaan-pemujaan yang mengunakan kuasa ghaib, sains angka-angka, ilmu nujum dan lain-lain. Ilmu ini digunakan sepanjang zaman oleh orang Yahudi untuk mendapat pengaruh yang tinggi dalam masyarakat samada dalam kelompok Yahudi mahupun bukan. Raja-raja dan Pope biasanya mempunyai seorang atau lebih orang Yahudi yang menjadi penasihat dan ahli nujum kepada mereka. Lihat Protocol-protokol Mesyuarat Para Pemimpin Ilmuwan Zionis, Batu Caves: Thinker’s Library, h. 100)

[3] Protokol Zionis, Ibid, h. 107.

[4] Antara ajaran para Rabai ialah; “Adalah zalim untuk membangkang kata-kata oleh para Rabai daripada membangkang kitab Taurat”, “Keputusan-keputusan dalam Talmud adalah kata-kata Tuhan yang bernyawa” (Lihat Protokol Zionis, h. 107)

[5] Nordi Achie (2006), “Merungkai Asal Yahudi, Merenungi Agenda Telmud”, dlm Al-Islam, Jun 2006, h. 49.

[6] Henry Ford (t.t.), The International Jew, Johannesburg: Global Publisher, h. 25.

[7] Al-Nadwah al-‘Alamiyyah li al-Shabab (2003), Al-Mausu’ah al-Muyassarah fi al-Adyan wa al-Mazahib al-Mu’asirah (Gerakan keagamaaan dan Pemikiran), terj. A. Najiyullah, Jakarta: al-I’Thisom, cet. 4, h. 255.

[8] Protokol Yahudi, h. 105.

[9] Goyem bermaksud Gentiles atau bangsa yang bukan Yahudi (Jewish Conspiracy, Kuwait: Social Reform Society, h. 17.

[10] Sulaiman Nordin (1996), Gerakan Antara Bangsa Dan Keselamatan Negara, Selangor: Nur Publication, cet 2, h. 65.

[11] Lihat kenyataan para pemimpin Zionis tentang cita-cita mereka untuk mendirikan Greater Israel dalam Matthias Chang (2005), Future FastForward: The Zionist Anglo-American Empire Meltdown, Kuala Lumpur: Thinker’s Library, cet 2, h. 133-144.

[12] Abdul Aziz b. Mustafa Kamal (1999), Humma Sanatan Alfain, Riyadh : Muassasah Dar al-Salim, Cet 2, h. 31.

No comments:

Post a Comment